fredag 4 oktober 2013

Veckobrev vecka 40

Hej på er! 

Här kommer helgens läsning med många fina minnen. Veckan har verkligen försvunnit och det går åt rätt håll. Barnen är duktiga och det börjar allt mer att ta sig för klassen och gruppen. Men det finns fortfarande mycket att jobba med.

Den här veckan har vi jobbat med hjärtat och hjärnan. Vi har haft vår första lektion i Röris. Röris är ett idrottsprogram som är framtaget genom Friskis och Svettis, man har sett i forskning att barn i dagen samhälle sitter för mycket still. 
Genom att göra rörelser och framförallt korsa höger och vänster lär sig barnen att läsa. Barnet använder båda sin hjärnhalvor och måste hålla flera saker i luften. Pojkar i allmänhet har ofta svårt med att korsa, det brukar försvinna allteftersom. 
Röris är uppbyggt med smidighet, styrka, kondition och avslappning.
Att använda Röris under lektionstid är bra för alla, det blir ett avbrott i stillasittandet och det är härlig musik och framförallt blir man pigg i knoppen! Vi kör Röris förhoppningsvis en gång i veckan. Be barnen att visa några rörelser. 

Vi kommer under kommande veckor att få prova på yoga, för att föröka komma ner i lugn och ro. Detta är minst lika svårt, när man har myror i kroppen. 

Pantburkar
Tusen tack för alla pantburkar. Nu ska ni få hör om hur långt man kan komma med att samla pant. 
Vi började vår resa men att samla burkar och PET-flaskor. 
Vi tittade på burkarna och flaskorna samt letade rätt på vart symbolen för värde på burken satt och hur mycket pengar som man kunde få för burken. Vi tog fram våra skolpengar och barnen fick räkna en burk i taget och så la vi fram så många kronor som lästes upp. 

Och de flesta PET-flaskor var värda två kronor. Vilket vi utsökt kom in på 2:ans multiplikationstabell, självklart var det underförstått men att hoppa två steg i taget är inte helt lätt. 
Vi fick också in växling av pengar. Kan fem enkronor vara lika mycket som en femkrona?! Har de samma värde? Vi växlade två femmor till en tia och två tior till en tjugolapp osv. 

Men när vi kom till tjugolappar var det några i klassen som inte tyckte att det var lika mycket. Riktigt bra att man säger ifrån om man inte är med eller tycker som någon annan. För en del är det en självklarhet men inte för alla. Vi räknade och räknade och barnen växlade och diskuterade med varandra. Riktigt härligt att se en så entusiasm! 

Efter allt räknande bestämde vi i demokratisk anda om pengarna skulle gå till att köpa ingredienser?! Och svaret blev då, ja, vi är villiga att lägga pengarna på detta. Sagt och gjort så tog vi våra pantlånare och knatade ner till Ica lunden. Att handla av närbutikerna fick vi också en bra diskution om. 

Barnen delades upp mellan aluminiumburkar eller PET-flaskor, sena var det bara att sätta igång. 
Åh, hej vad det gick! Av pengarna köpte vi våra saker och gick styrkta hem till skolan. Vi stannade också en liten stund i Linbaneparken och njöt av solen. 

På vägen dit och hem fick barnen lära sig gå i led och hålla ett högt tempo. Det kan de sen innan men de har aldrig varit ute med mig innan. Alltid spännande och se om det är någon som avviker. Det barnen måste öva är att öka sin gånghastighet. Vi kommer att öva mera på detta.

I torsdags så bakade vi bullar. Alla barn fick vara med från grunden och göra bulldegen. Jag tycker att det är viktigt att barnen får vara med från början i köket och se hur allt går till. 

Vi gick igenom alla måttsatser dl, tsk, krm m.m. Tre satser bulldegen gjordes samtidigt och tro det eller ej men det gick att baka med 25 barn. När degarna hade jäst var det dags för utbakning. En person hade ansvaret att bre på med smöret en hällde på socker osv.

När bullarna sedan skulle in i ugnen hade vi två bullvaktare som höll koll på tiden. Fantastiskt. Vi hade ett gäng som hade ansvaret för diskningen och de löste de perfekt! Ibland när barn diskar så gnor de inte tillräcklig men den här gången var jag verkligen imponerad, inte en enda bunke var fetig! Duktiga barn. Även om det kanske är att ta vatten över huvudet så löste det sig jättefint.

 Med ett gott samarbete så blev resultatet 110st superfina och goda kanelbullar. Vi bjöd klass 1B och 1C.

Idag fredag fick vi verkligen skörda av det som vi sått. Så ha nu en fin kanelbullensdag och njut. Kom ihåg att krama om varandra extra mycket! Här nedan kan du se hur vår uppgift gick till ;)

Må så gott
Hälsningar
Anna-Karin och klass 1A

Nästa vecka v.41

Måndag:
Tisdag: idrott
Onsdag: idrott
Torsdag:
Fredag:

Avslappning efter röris....

--------------------------------------------------------------------------------------------------



Här har vi bildlektion. Uppgiften var att måla en kanelbulle med både fran och baksida. Till det skulle man blanda en bra brun färg som man senare använde svampen att täcka sin bild med. Bildteknik. Ta en titt nästa vecka i klassrummet, kanelbullarna hänger fortfarande uppe ett tag till. ;) 



Pantning av burkar och PET-flaskor.




Rast i Linbaneparken




Instruktioner ges för att det ska bli fina bullar. Dags att göra fina bullar! Nu kör vi!



Här är våra fina bullvaktare! De höll tiden på sekunden! 



Den superduktiga diskpatrullen! De här har rätta knycken på att diska och att torka! ;)


Samarbete på högsta nivå! Tillsammans kan vi göra underverk!

Resultatet av vår bullresa!























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar